Dobar menadžer će vam, ukoliko ga pitate koje su dve ključne stvari za uspeh, odgovoriti: vizija i harizma. Džim Kolins će se na to samo nasmejati.
U klasiku o razvoju poslovanja „Kako stići od dobrog do sjajnog“, na osnovu poređenja istorije i pokazatelja SJAJNIH kompanija i drugih DOBRIH u istoj grani industrije, autor se sa svojim istraživačkim timom bavio jednim od najvećih pitanja savremenog biznisa: zašto su samo neke kompanije sjajne i koje zajedničke karakteristike dele kompanije koje su prošle transformaciju od dobre do sjajne?
Kod Kolinsa, sve počinje liderstvom. Glamurozni direktori i hijerarhija su za njega prošlost. U ovoj knjizi on ističe da su preduslovi uspeha skromnost i izuzetno jaka volja prvih ljudi kompanije, koji idu ruku pod ruku sa gvozdenom disciplinom. Tamo gde ima discipline, hijerarhija nije potrebna. Tu lideri stvari rešavaju direktno i strogo, postavljanjem pravih pitanja. Ovi odlučni lideri („petog nivoa“ kako ih on naziva) nikada ne upiru prstom i ne traže krivca. Oni preuzimaju odgovornost.
Kolins ističe brojna zanimljiva i za, „klasične“ menadžera, prilično nekonvencionalna zapažanja. Autorov entuzijazam se brzo prenosi na čitaoca i pomaže mu da knjigu, koja je se bavi teškom i pomalo dosadnom analizom kompanija, brzo i lako pročita. Konkretnim brojkama i podacima, gotovo naučnim stilom, autor postavlja prosečnost kao najvećeg neprijatelja sjajnom.
U svom istraživanju, autor je došao do zanimljivog zapažanja – da sjajne kompanije uošte nisu bile fokusirane na rast i tehnologiju.
Za razliku od većine autora menadžmenta i liderstva, koji temelj poslovanja vide u misiji i viziji, vrednostima i svrsi (autor ovog sjajnog dela ih ne opovrgava), Kolins ističe da u „autobus treba ukrcati prvo prave ljude, pa tek onda treba krenuti na put“. Tri su ključne stvari za uspeh u biznisu i Kolins ih navodi kao odgovore na tri pitanja, koja svaka svaka sjajna kompanija treba da da:
1. Šta je naša istinska strast?
2. Šta pokreće naš ekonomski motor?
3. Šta je to u čemu možemo biti najbolji na svetu?
Ovaj koncept, Kolins simbolično naziva „konceptom ježa“ i ona predstavlja, za mene, ključno saznanje u ovoj knjizi.
Možda najvažnija stvar koja je meni ostala urezana je da kompanije treba da naprave listu stvari koje moraju prestati da rade. Mi treba da se suočimo sa teškim i bolnim istinama i da donesemo promišljene odluke kako bismo zaustavili aktivnosti koje nemaju smisla. I to bi bio to drugi korak u stvaranju discipline. Prvi korak bi bio – zapošljavanje sjajnih ljudi. Kod Kolinsa se sve vrti oko pravih ljudi. On kaže da kada niste sigurni, nemojte zaposliti osobu, već – tražite dalje.
Iako knjiga u fokusu ima velike američke kompanije, koje su već dugo prisutne na tržištu, mnogi zaključci su važni i primenjivi na druge (male) firme. Neke od sjajnih kompanija koje su predstavljene u knjizi više nisu sjajne. Ali to i jeste deo razvoja – ličnog i kompanijskog. Zato najviše preporučujem ovu knjigu kao must have. Ali i zbog toga što i sam smatram da je skromost u menadžmentu vrlina i da takvi lideri iza sebe ostavljaju kompanije koje traju.
Iako sam veliki fan tehnologija i digitalizacije, Kolins me je ovde „otreznio“. On smatra da nijedna tehnologija ne može pretvoriti dobre ljude u sjajne. Već naprotiv. Tehnologija, ukoliko se pogrešno koristi, može ubrzati propadanje. U cilju izbegavanja propadanja, nabavite knjigu “KAKO STIĆI OD DOBROG DO SJAJNOG”.
stil i jasnoća ★★★★★
aktuelnost ★★★★★
daje odgovore na pitanja ★★★★★
preporuka ★★★★★